|
|
|
|
| WSTĘP | 5 |
ROZDZIAŁ I:
LITERATURA POLSKA W IZRAELU - OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA
| Rozróżnienia terminologiczne | 29 |
| Obecność Żydów w Polsce | 41 |
| Państwo Izraela i droga do jego powstania | 50 |
| Charakterystyka środowiska Żydów polskich w Izraelu | 58 |
| 61 | |
| 69 | |
| Charakterystyka podstawowych kręgów tematycznych | 74 |
| Kwestia wspólnoty pokoleniowej | 77 |
| Miejsce w przestrzeni kulturowej | 79 |
ROZDZIAŁ II:
"GDZIE SĄ ŚWIADKOWIE, ŻE JA, TO JA?" - ZAGŁADA A TOŻSAMOŚĆ
Refleksja historyczna i teoretyczna 81 Zagłada a życie społeczne w Izraelu 90 Bohaterstwo równowagi 95 Obowiązki wobec zmarłych 103 Wina ocalałych (poczucie winy względem zmarłych) 107 Inny, "zły człowiek" (poczucie winy względem żywych 111 Pokolenie 116 Obcy stają się swoimi w konsekwencji wspólnoty losu 118 Sieroctwo 123 Budowanie obrazu siebie po Zagładzie 135 Dzieci Zagłady 136 Odarcie ze wszystkiego, nagość, cielesność 140 "Uzwierzęcenie" ofiar 142 Odrodzenie i poczucie siły 145 Kim mam prawo być po Zagładzie? 146 Co by było, gdyby 148
ROZDZIAŁ III:
"BYŁ KIEDYŚ DOM..." - DOŚWIADCZENIE DIASPORY A TOŻSAMOŚĆ
| Polskość Polaka - bez kompleksu żydowskiego | 154 |
| Polskość nie-Polki | 160 |
| Odwiedziny - pejzaże, zapachy, atrybuty codzienności | 163 |
| Rodzinne miasta - domy | 166 |
| Polskie wartości patriotyczne | 177 |
| Problemy z przywiązaniem do kultury polskiej | 178 |
| Pejzaże - kontrast w stosunku do Izraela | 180 |
| Autoanalizy i powroty w myślach | 183 |
| Polska przynależność - obywatelstwo | 185 |
| Dokładnie w połowie drogi? - bez konieczności (możliwości?) wyboru | 187 |
| Marzenia poskromione przez rzeczywistość | 189 |
| Polska dla polskiego pisarza | 190 |
| Motywacje decyzji o wykeździe | 192 |
| Izolacja Żydów od Polaków | 194 |
| Wydumane różnice | 197 |
| Problem polskiego (europejskiego?) antysemityzmu | 199 |
| Polska zasymilowanych Żydów - część Europy | 177 |
| Europa kontra Azja | 208 |
| Polska tradycja i kultura - jedyny, utracony dom | 212 |
| Żydokomuna | 215 |
| Znak pamięci, swoistej lojalności - pastisze polskiej literatury | 220 |
| Elegia dla kultury polsko-żydowskiej | 221 |
| Inne kraje | 222 |
ROZDZIAŁ IV:
"NA TYM SKRAWKU ZIEMI KAMIENISTEJ..." - DOŚWIADCZENIE IZRAELA A TOŻSAMOŚĆ
| Erec przed powstaniem państwa | 226 |
| Palestyna oczyma Leo Lipskiego | 231 |
| Początki państwa | 234 |
| Aklimatyzacja i integracja w społeczeństwie izraelskim | 244 |
| Otoczenie - życie w nowym społeczeństwie: chalucim, cabarim, watikim, olim | 252 |
| Płaszczyzna religijno-społeczna, kontakty z żydowską ortodoksją | 267 |
| Humor a patos syjonistyczny | 269 |
| Izraelski patriotyzm po ustaniu szlilat hagola | 272 |
| Miejsce obciążone tradycją historyczną i religijną | 274 |
| Hebrajszczyzna | 284 |
| Perspektywa "egzotyczna". Doświadczenie odmienności warunków naturalnych | 286 |
| Emigracja czy powrót do domu? | 292 |
ROZDZIAŁ V:
"JAKŻE WIERZYĆ PRAGNIEMY..." - TRADYCJA RELIGIJNA A TOŻSAMOŚĆ
| Zagłada - przełom w przeżywaniu religii | 300 |
| Zagłada a śmierć Chrystusa | 303 |
| Odwracanie sensów mitów i historii biblijnych | 306 |
| Religia jako spadek po zamordowanych | 312 |
| Religia przeciw życiu | 318 |
| Religia jako źródło zakorzenienia | 320 |
| Formalna przynależność jako wartość | 324 |
| Wspomnienia - religia w życiu codziennym | 327 |
| Źródło autostereotypów | 329 |
| Wyjątkowość żydowska - mity i fakty | 332 |
| Komunizm a judaizm | 337 |
| Krytyka izraelskich stosunków religijnych | 340 |
| Wiara niewierzących | 343 |
| Modlitwa sceptyka | 345 |
| Modlitwa z bojaźnią i ironią | 348 |
| Judaizm a chrześcijaństwo | 352 |
| Państwo Izraela jako Ziemia Obiecana | 356 |
| Samotność w religii | 357 |
| Poezja religijna tych, "którzy uwierzyć nie mogą" | 360 |
| W obliczu śmierci | 368 |
| Moc etyczna Tory - religijne imperatywy moralne jako serce judaizmu | 370 |
| ZAKOŃCZENIE | 375 |
| BIBLIOGRAFIA WYBRANA | 381 |
| INDEKS NAZWISK | 399 |
|
Strona główna |
|
Uwagi i komentarze prosimy kierować: www@bu.uni.torun.pl
Redakcja
Godziny otwarcia
|