Strona główna BU Strona główna UMK Szukaj na stronach BU English version

Towarzystwo Przyjaciół Archiwum Emigracji
- Statut


ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Nazwa stowarzyszenia brzmi: "Towarzystwo Przyjaciół Archiwum Emigracji", zwane dalej "Stowarzyszeniem".
  2. Stowarzyszenie może używać także nazw skróconych: "Towarzystwo Przyjaciół AE" lub "TPAE".
  3. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach nie zarobkowych.
§ 2
  1. Stowarzyszenie działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz.U. z roku 2001, Nr 79, poz. 855, z późn.zm.), zwanej dalej "Ustawą" oraz na podstawie niniejszego Statutu.
  2. Stowarzyszenie zostaje utworzone na czas nieoznaczony.
§ 3
  1. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Toruń.
  2. Stowarzyszenie działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym, a także zagranicą, z poszanowaniem wszelkich mających zastosowanie praw.
  3. Stowarzyszenie może przystępować do innych organizacji, w tym do organizacji międzynarodowych, jeżeli nie narusza to zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.
  4. Stowarzyszenie może założyć związek stowarzyszeń, zgodnie z zasadami określonymi w Ustawie.
§ 4
  1. Stowarzyszenie uzyska osobowość prawną i rozpocznie swoją działalność z chwilą wpisania go do Krajowego Rejestru Sądowego.
  2. Stowarzyszenie może używać flagi, godła, pieczęci i innych znaków oraz symboli graficznych, a także ustanawiać honorowe tytuły i odznaczenia za zasługi dla Stowarzyszenia.

ROZDZIAŁ II
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji

§ 5
  1. Cele Stowarzyszenia to:
    1. wspieranie działalności Archiwum Emigracji,
    2. gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie archiwaliów, księgozbiorów, pamiątek, dzieł sztuki oraz innych przedmiotów kultury materialnej Polonii i emigracji, będących integralną częścią dziedzictwa narodowego Polski i Polaków,
    3. propagowanie dobrego wizerunku Polski, Polaków, Polonii oraz emigracji w krajach Unii Europejskiej i na całym świecie,
    4. dbałość o zachowanie i rozwijanie narodowych tradycji, kultury i języka polskiego wśród Polonii, emigracji i Polaków zagranicą,
    5. umacnianie poczucia więzi narodowej Polaków mieszkających zagranicą z Ojczyzną,
    6. popularyzacja dorobku kulturowego, artystycznego oraz naukowego Polonii i emigracji na świecie, a także prowadzenie badań naukowych w tym zakresie.
  2. Nadrzędną zasadą działania Stowarzyszenia jest prymat celów określonych w ust. 1 nad indywidualnymi interesami jego członków.
§ 6
  1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe współdziałając z organami władzy państwowej i samorządowej, organizacjami polonijnymi oraz emigracyjnymi, stowarzyszeniami i instytucjami naukowymi, środkami społecznego przekazu, a także z osobami prawnymi i fizycznymi zainteresowanymi współpracą ze Stowarzyszeniem, przez:
    1. pozyskiwanie zbiorów archiwalnych bibliotecznych i muzealnych przeznaczonych dla Archiwum Emigracji,
    2. ochronę pozyskanych zbiorów, konserwację, katalogowanie i upowszechnianie na wszystkie dostępne sposoby,
    3. profesjonalne porządkowanie i inwentaryzowanie zbiorów polonijnych, emigracyjnych, kolekcji archiwalnych i muzealniczych w Polsce i na świecie,
    4. prowadzenie i zlecanie prowadzenia badań naukowych nad dziejami emigracji polskiej,
    5. fundowanie stypendiów dla osób prowadzących badania w zakresie Polonii lub emigracji,
    6. organizowanie sympozjów, konferencji, spotkań seminaryjnych w Polsce i zagranicą oraz udział w podobnych spotkaniach,
    7. organizowanie wystaw, wernisaży, spotkań autorskich i promocji artystów oraz twórców polonijnych i emigracyjnych,
    8. inicjowanie, prowadzenie i zarządzanie galeriami, instytutami oraz muzeami edukacyjnymi,
    9. prowadzenie działalności wydawniczej (książki, czasopisma, katalogi i materiały reklamowe) związanej z działalnością statutową w celu upowszechniania dziejów Polonii i emigracji, a także promowania jej dorobku oraz posiadanych zbiorów - w szczególności opracowania autorskie i techniczne z wykorzystaniem dostępnych nośników: druk, płyty CD, płyty multimedialne, realizacje dźwiękowe, wizualne i filmowe,
    10. pozyskiwanie, konserwację i ochronę zbiorów muzealnych (darowizny, zakup, wymiana) oraz realizowanie wystaw,
    11. tworzenie warunków do pełnego i powszechnego dostępu do posiadanych zbiorów, wyników prac naukowych, materiałów z sympozjów i konferencji,
    12. wynajmowanie, zakup i posiadanie nieruchomości w celu prawidłowego i bezpiecznego przechowywania oraz udostępniania zbiorów, a także zapewnienia warunków lokalowych niezbędnych do pracy twórczej i programowej związanych z prowadzeniem działalności statutowej,
    13. fundowanie i przyznawanie dyplomów, odznak, wyróżnień i nagród dla osób fizycznych oraz instytucji zasłużonych dla idei Stowarzyszenia,
    14. kreowanie i sponsorowanie przedsięwzięć pożytecznych dla idei Stowarzyszenia i związanych z jego działalnością statutową,
  2. Dla osiągnięcia swych celów statutowych Stowarzyszenie wspiera działalność Archiwum Emigracji, a także może wspierać działalność innych osób fizycznych lub prawnych, których cele i działalność są zbieżne z działalnością Stowarzyszenia.
§ 7
    Realizując zdefiniowane powyżej cele, Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej własnych członków, jednakże może zatrudniać pracowników do prowadzenia poszczególnych kategorii spraw.
§ 8
  1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach.
  2. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia może służyć wyłącznie realizacji jego celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy członków.
  3. Podjęcie działalności gospodarczej przez Stowarzyszenie wymaga pisemnej uchwały Zarządu. Uchwała taka podejmowana jest zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
  4. Po podjęciu uchwały, o której mowa w ust. 3 oraz rejestracji Stowarzyszenia w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, Stowarzyszenie może rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:
    1. działalność wydawnicza; poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji,
    2. pozostała sprzedaż hurtowa,
    3. handel detaliczny prowadzony poza siecią sklepową,
    4. hotele i restauracje,
    5. działalność związana z turystyką,
    6. obsługa nieruchomości,
    7. informatyka,
    8. reklama,
    9. działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników,
    10. działalność komercyjna gdzie indziej nie sklasyfikowana,
    11. edukacja,
    12. opieka wychowawcza i społeczna,
    13. działalność związana z kulturą, rekreacją i sportem.
    14. działalność bibliotek, archiwów, muzeów i pozostała działalność kulturalna.
  5. Podjęcie uchwały określonej powyżej w ust. 3 nie będzie stanowiło zmiany niniejszego Statutu.

ROZDZIAŁ III
Prawa i obowiązki członków

§ 9
    Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
  1. zwyczajnych,
  2. wspierających,
  3. honorowych.
§ 10
  1. Z zastrzeżeniem treści ust. 2 i 3, członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna posiadająca obywatelstwo polskie oraz pełną zdolność do czynności prawnych oraz nie pozbawiona praw publicznych.
  2. Członkiem zwyczajnym może być także cudzoziemiec, który spełnia wszystkie warunki określone w ust. 1, za wyjątkiem warunku posiadania obywatelstwa polskiego.
  3. Członkostwo zwyczajne nabywają:
  4. osoby które uchwaliły niniejszy statut - z chwilą rejestracji Stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  5. osoby, które złożą wypełnioną deklarację członkowską - z chwilą podjęcia przez Zarząd Stowarzyszenia zwykłą większością głosów uchwały o przyjęciu kandydata w poczet członków zwyczajnych.
§ 11
    Do obowiązków członka zwyczajnego należy w szczególności:
  1. przestrzeganie postanowień statutu oraz innych wewnętrznych regulacji Stowarzyszenia, w tym uchwał jego władz, pod warunkiem że są one w pełni zgodne z Ustawą i obowiązującym prawem,
  2. czynne uczestnictwo w realizacji statutowych celów Stowarzyszenia,
  3. aktywne propagowanie idei Stowarzyszenia i pozyskiwanie nowych członków,
  4. regularne opłacanie składek członkowskich.
§ 12
    Członek zwyczajny ma prawo brać pełny udział w działalności Stowarzyszenia, w szczególności:
  1. wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia, tj. posiada czynne i bierne prawo wyborcze,
  2. uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu,
  3. zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia,
  4. korzystać z pomocy Stowarzyszenia,
  5. posiadać legitymację członkowską Stowarzyszenia.
§ 13
  1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna lub osoba prawna zainteresowana merytoryczną działalnością Stowarzyszenia, która zadeklaruje Stowarzyszeniu pomoc w dowolnej formie (w tym w postaci świadczeń osobistych, pomocy finansowej, rzeczowej, etc.), a także która złoży pisemny wniosek i zostanie przyjęta przez Zarząd w poczet członków wspierającym na zasadach określonych w § 10 ust. 3 pkt b).
  2. Członek wspierający posiada prawa określone w § 12 pkt 3 i 5 oraz prawo uczestniczenia w Walnym Zebraniu z głosem doradczym, z zastrzeżeniem treści ust.3.
  3. Osoba prawna będąca członkiem wspierającym działa w Stowarzyszeniu za pośrednictwem swojego przedstawiciela.
§ 14
  1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać dowolna osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji jego celów statutowych. Członkostwo honorowe nadaje Zarząd.
  2. Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, a jednocześnie jest zwolniony z obowiązku opłacania składek.
§ 15
  1. Utrata członkostwa Stowarzyszenia następuje na skutek:
    1. śmierci osoby fizycznej lub likwidacji osoby prawnej,
    2. pisemnej rezygnacji złożonej Zarządowi przez członka,
    3. wykluczenia członka przez Zarząd z powodu:
      1. działania na szkodę Stowarzyszenia,
      2. działania sprzecznego ze statutem lub z wewnętrznymi regulacjami Stowarzyszenia, w tym z uchwałami jego władz,
      3. popełnienia czynu niegodnego członka Stowarzyszenia, w szczególności czynu zabronionego,
      4. utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądowego,
      5. zalegania z opłatą składek członkowskich za więcej niż 6 miesięcy, po uprzednim bezskutecznym pisemnym upomnieniu.
  2. Do procedury wykluczenia członka mają odpowiednie zastosowanie postanowienia § 10 ust. 3 pkt b).
§ 16
  1. Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia członka lub odmowy przyjęcia go w poczet członków Stowarzyszenia przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania, złożone na co najmniej 30 dni przed terminem jego odbycia.
  2. Odwołanie od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia lub odmowy przyjęcia jest rozpatrywane w drodze uchwały Walnego Zebrania podjętej zwykłą większością głosów. Jeśli odwołujący się jest obecny na Walnym Zebraniu, podjęcie uchwały powinno nastąpić po wysłuchaniu Zarządu i odwołującego się, chyba że odwołujący się nie chce zabrać głosu.

ROZDZIAŁ IV
Władze Stowarzyszenia

§ 17
    Władzami Stowarzyszenia są:
  1. Walne Zebranie Członków, zwane dalej "Walnym Zebraniem",
  2. Komisja Rewizyjna,
  3. Zarząd.
§ 18
  1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa sześć lat. Ilość kadencji jest nieograniczona.
  2. W przypadku rezygnacji z funkcji przez członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, pozostałym członkom tych władz przysługuje prawo dokooptowania członka. Liczba członków dokooptowanych nie może jednak przekraczać 1/3 statutowej liczby członków danego organu.
  3. Kadencja wszystkich członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej kończy się jednocześnie - w dniu odbycia sprawozdawczo-wyborczego Walnego Zebrania.
§ 19
  1. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych statutem, uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ich członków uprawnionych do głosowania (quorum).
  2. Przy podejmowaniu uchwał członkowi władz przysługuje jeden głos.
§ 20
  1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
  2. Walne Zebrania mogą być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  3. Na co najmniej 14 dni przed wyznaczonym terminem Walnego Zebrania, Zarząd informuje pisemnie członków Stowarzyszenia o jego miejscu, terminie i porządku obrad.
  4. Obrady Walnego Zebrania są protokołowane. Załącznikiem do protokołu jest lista obecności.
  5. Walnemu Zebraniu przewodniczy Prezes Zarządu, chyba że Walne Zebranie powierzy prowadzenie innemu członkowi Stowarzyszenia.
  6. W Walnym Zebraniu powinni w miarę możliwości uczestniczyć członkowie Władz Stowarzyszenia.
§ 21
  1. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd co najmniej raz w roku - w terminie do końca maja roku następującego po upływie roku obrachunkowego lub co sześć lat (lub częściej, w razie takiej potrzeby) jako sprawozdawczo-wyborcze.
  2. Zwyczajne roczne Walne Zebranie i sprawozdawczo-wyborcze Walne Zebranie może odbyć się w tym samym terminie, jako jedno Walne Zebranie.
  3. Przedmiotem obrad zwyczajnego corocznego Walnego Zebrania musi być w szczególności:
    1. rozpatrzenie i zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego, w tym sprawozdania Zarządu,
    2. udzielenie absolutorium członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
    3. podjęcie decyzji w przedmiocie pokrycia straty.
  4. Przedmiotem sprawozdawczo-wyborczego Walnego Zebrania musi być:
    1. udzielenie absolutorium ustępującym członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
    2. wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej na następną kadencję.
  5. W przypadku nie udzielenia absolutorium członkowi Zarządu lub Komisji Rewizyjnej nie można takiego członka wybrać w skład Zarządu ani Komisji Rewizyjnej.
  6. Członek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej jest wyłączony od głosowania nad absolutorium dla jego osoby lub od głosowania nad absolutorium dla wszystkich członków organu, którego jest członkiem.
§ 22
    Poza sprawami wymienionymi w § 21 i w innych postanowieniach statutu, do kompetencji Walnego Zebrania należy:
  1. ustalanie w drodze uchwał głównych kierunków działalności Stowarzyszenia,
  2. powoływanie, z zastrzeżeniem treści § 18 ust. 2, § 26 ust. 4 i § 27 ust. 3, odwoływanie i zawieszanie w czynnościach członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  3. podjęcie uchwały o pociągnięciu do odpowiedzialności wobec Stowarzyszenia członka jego władz,
  4. nadzór nad uchwałami Zarządu i Komisji Rewizyjnej, w tym ich uchylanie lub zmiana jeśli są niezgodne z Ustawą, innymi powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, statutem lub uchwałami Walnego Zebrania,
  5. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w przedmiocie utraty członkostwa lub odmowy przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia,
  6. ustalanie wysokości składek członkowskich, z zastrzeżeniem treści § 32 ust. 1,
  7. zmiana statutu,
  8. rozwiązanie Stowarzyszenia,
  9. inne sprawy nie zastrzeżone przez statut do kompetencji Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
§ 23
  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
    1. w przypadkach określonych statutem lub z własnej inicjatywy,
    2. na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 liczby członków zwyczajnych, określający zarazem proponowany porządek obrad,
  2. W razie nie zwołania przez Zarząd nadzwyczajnego Walnego Zebrania w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt b, takie Zebranie może zostać zwołane przez Komisję Rewizyjną lub 1/3 członków zwyczajnych. W takim przypadku stosuje się postanowienia § 20 ust. 3.
§ 24
  1. W przypadku braku quorum wymaganego podczas Walnego Zebrania ("I termin"), niezwłocznie zwołuje się kolejne Walne Zebranie ("II termin"), którego uchwały są ważne bez względu na ilość uczestniczących w nim członków.
  2. Uchwały w przedmiocie zmiany statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia zapada większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w I terminie oraz bez względu na liczbę obecnych w II terminie.
§ 25
  1. Organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia jest Komisja Rewizyjna.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z od trzech do siedmiu osób, w tym z Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza.
  3. W uzasadnionych przypadkach, Walne Zebranie może powołać w skład Komisji Rewizyjnej osobę fizyczną nie będącą członkiem Stowarzyszenia.
§ 26
  1. Do kompetencji i obowiązków Komisji Rewizyjnej należy nadzór nad sprawami finansowymi Stowarzyszenia oraz kontrola zgodności działań Zarządu z prawem, statutem i uchwałami Walnego Zebrania i Komisji Rewizyjnej.
  2. Ponadto do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
    1. przygotowywanie projektów rocznych budżetów Stowarzyszenia, o ile Komisja uzna, że wielkość przychodów i kosztów Stowarzyszenia tego wymaga,
    2. wszechstronna kontrola działalności Stowarzyszenia dokonywana przed rocznym Walnym Zebraniem oraz składanie Walnemu Zebraniu sprawozdania z takiej kontroli,
    3. podejmowanie decyzji o zewnętrznym audycie finansowym lub prawnym i wybór podmiotu przeprowadzającego taki audyt lub badanie sprawozdania finansowego,
    4. podejmowanie decyzji w sprawie zwrotu członkom Zarządu uzasadnionych kosztów poniesionych przy wykonywaniu przez nich funkcji.
  3. W związku z wykonywaniem funkcji kontrolnych i nadzorczych, Komisji Rewizyjnej przysługuje prawo wglądu we wszystkie dokumenty Stowarzyszenia oraz prawo domagania się wyjaśnień od członków Zarządu i pracowników lub współpracowników Stowarzyszenia.
  4. Pierwszy skład Komisji Rewizyjnej na okres sześcioletniej kadencji został wybrany przez założycieli Stowarzyszenia przy uchwalaniu niniejszego statutu.
§ 27
  1. Zarząd składa się z od jednej do pięciu osób, w tym Prezesa wybieranych przez Walne Zebranie spośród członków Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem treści ust. 2 i 3.
  2. Walne Zebranie może powołać w skład Zarządu osobę fizyczną nie będącą członkiem Stowarzyszenia, co wymaga uchwały podjętej większością 2/3 głosów członków obecnych na Zebraniu.
  3. Pierwszy skład Zarządu został wybrany na okres sześcioletniej kadencji przez założycieli Stowarzyszenia przy uchwalaniu niniejszego statutu.
§ 28
    Do kompetencji i obowiązków Zarządu należy:
  1. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz we wszelkich sprawach i składanie w jego imieniu oświadczeń woli, w tym w zakresie zaciągania zobowiązań majątkowych,
  2. zarządzanie Stowarzyszeniem i administrowanie jego majątkiem,
  3. ustalanie szczegółowych kierunków działania Stowarzyszenia,
  4. uchwalanie rocznego budżetu, o ile jego projekt został przygotowany przez Komisję Rewizyjną,
  5. realizowanie uchwał Walnego Zebrania i Komisji Rewizyjnej,
  6. sporządzanie corocznego sprawozdania finansowego, w tym sprawozdania Zarządu,
  7. podejmowanie uchwał w przedmiocie nabycia i utraty członkostwa Stowarzyszenia,
  8. podejmowanie decyzji o nawiązaniu, zmianie i rozwiązaniu stosunku pracy z pracownikami Stowarzyszenia oraz zawieraniu, zmianie i rozwiązywaniu umów cywilnoprawnych,
  9. rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami w zakresie działalności Stowarzyszenia,
  10. ustanawianie i nadawanie tytułów honorowych, odznaczeń itp. wyróżnień Stowarzyszenia,
  11. nadawanie członkostwa honorowego,
  12. niezwłoczne zawiadamianie sądu rejestrowego o zmianach statutu oraz zmianach w składzie Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
§ 29
  1. Do reprezentowania (składania oświadczeń woli) i zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia uprawnieni są: jednoosobowo Prezes Zarządu lub dwóch innych członków Zarządu - działając łącznie.
  2. Procedurę podjęcia działalności gospodarczej określa § 8 ust. 3 i 4 statutu.

ROZDZIAŁ V
Majątek i finanse Stowarzyszenia

§ 30
  1. Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku Stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej.
  2. Z zachowaniem obowiązujących przepisów, Stowarzyszenie może przyjmować dotacje, subwencje, granty, subsydia, darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
  3. Majątek Stowarzyszenia przeznacza się na jego działalność statutową i administracyjną.
  4. Członkowie Stowarzyszenia (zwyczajni, wspierający i honorowi) nie odpowiadają za żadne zobowiązania Stowarzyszenia, w szczególności za zobowiązania finansowe.
§ 31
  1. Gospodarka finansowa Stowarzyszenia jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a jego rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości.
  2. Rokiem obrachunkowym (obrotowym) Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy, z tym że sprawozdanie finansowe i księgi za rok 2006 zostaną połączone ze sprawozdaniem finansowym i księgami za rok 2007.
  3. Zarząd zobowiązany jest zapewnić Stowarzyszeniu obsługę rachunkową wykonywaną przez pracownika lub podmiot uprawniony do prowadzenia ksiąg.
§ 32
  1. Do czasu podjęcia przez Walne Zebranie uchwały w przedmiocie wysokości składki członkowskiej, założyciele Stowarzyszenia ustalają składkę miesięczną dla każdego członka zwyczajnego i wspierającego w kwocie 5 złotych, płatną do 15 dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca grudnia 2006 roku.
  2. Składki mogą być płatne także kwartalnie (3 składki) - do końca pierwszego miesiąca danego kwartału lub rocznie (12 składek) - do końca pierwszego kwartału danego roku kalendarzowego.
  3. W przypadku płatności składki dokonanej w obcej walucie, do przeliczenia wpłaconej kwoty na polskie złote stosuje się średni kurs NBP dla danej waluty obowiązujący w dniu otrzymania środków (uznania rachunku Stowarzyszenia). W razie niezgodności otrzymanej kwoty z kwotą składki nie przekraczającej 5 % kwoty składki, składkę uznaje się za opłaconą.
  4. Zmiana wysokości lub terminu płatności składki członkowskiej przez Walne Zebranie nie będzie stanowiła zmiany niniejszego statutu.

ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe

§ 33
    W razie rozwiązania się Stowarzyszenia na podstawie uchwały Walnego Zebrania, likwidatorami Stowarzyszenia będą członkowie jego ostatniego Zarządu, chyba że uchwała Walnego Zebrania w przedmiocie rozwiązania Stowarzyszenia będzie stanowić inaczej.
§ 34
  1. Majątek zlikwidowanego Stowarzyszenia przeznacza się na cel określony uchwałą Walnego Zebrania członków w przedmiocie likwidacji Stowarzyszenia. W razie braku postanowienia uchwały w tej sprawie, o przeznaczeniu majątku na określony cel społeczny orzeknie sąd.
  2. Koszty likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanego Stowarzyszenia.
§ 35
    Koszty rejestracji Stowarzyszenia ponoszą solidarnie założyciele.
§ 36
    W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy Ustawy i innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

Stowarzyszenie zarejestrowane 17.04.2007 r.


Strona główna Archiwum Emigracji

Uwagi i komentarze prosimy kierować: www@bu.uni.torun.pl      Redakcja       Godziny otwarcia
Data ostatniej modyfikacji: 2007-09-05 10:38       http://www.bu.umk.pl/Archiwum_Emigracji/Statut_TPAE.htm